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Toni Cabré

Navegants

Toni Cabré va guanyar el premi Serra d'Or amb Navegants el 2000. Gairebé un lustre abans que les xarxes socials comencessin a donar indicis de tota la seva potència transformadora de les relacions personals. La missatgeria per mòbil era un instrument rudimentari comparat amb la irrupció de Facebook –per esmentar la plataforma més popular–, l'expansió posterior dels smartphones, Twitter i l'ultima onada d'aplicacions per connectar i localitzar en la realitat virtual a altres éssers humans. Aquest sorprenent aspecte anticipatori fa d'aquesta comèdia tràgica amb elements de misteri una peça especial. La premissa és tan particular (una relació emocional estrictament basada en la mentida i la falsa identitat) i el desenvolupament tan asfixiant com la situació d'una presa embolicada en una teranyina, que Navegants podria haver enriquit la nòmina dels guions clàssics d'Historias para no dormir de Narciso Ibáñez Serrador o Películas para no dormir, la seva maltractada continuació. Un relat sobre l'addicció que generen les biografies inventades en dos éssers que porten a macabres extrems l'ocultació dels seus veritables jo. Un comportament comú a les cites virtuals (mentir en les aficions, l'aspecte, l'estat civil) es converteix en el principal –i ja no tan comú– estímul sexual d'una parella que no vol o no sap com desfer-se de la seva creixent espiral de ficcions cada vegada més cruels i perilloses.

(Juan Carlos Olivares. "Navegants", Time Out Teatre, núm. 47, gener de 2013)

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Navegants es la prueba de que cualquier trama por muy trillada que sea puede devenir en  original y dar lugar a un discurso complejo y novedoso si se le aplica un punto de vista inédito y se desarrolla con personajes alejados de los estereotipos. Es decir, si el escritor se atreve a llevar el planteamiento lo más lejos posible. Esto es lo que hace, con enorme acierto, Toni Cabré en Navegants que se representa hasta el 30 de enero cada martes y miércoles en el pequeño teatro Gaudí de Barcelona. La obra aprovecha las relaciones virtuales mantenidas a través de las redes sociales para articular un discurso acerca de las mentiras utilizadas como arma de destrucción masiva en la pareja. Mentiras que empiezan siendo un  juego, siguen convirtiéndose en pruebas con que desmontar y desnudar al otro y acaban siendo instrumentos de la más destructiva soledad. Cabré plantea su texto con dos personajes que, teniendo en común esa adicción a la mentira, se posicionan de forma muy diferente respecto a ella (lo que condiciona su manera de relacionarse con el otro). Ella (no hay nombres propios) se entrega a fondo al juego de la dominación, disfruta (o cree hacerlo) llevando a su pareja (¿sexual? ¿sentimental?) al límite, procura ir siempre un paso más allá que él, manipularlo, obligarle a hacer lo que ella desea sólo por el placer de dominarlo. Disfruta con el juego que practica aunque le haga sufrir. Aunque se le vaya de las manos. O precisamente por eso. Él (Andreu Sans) se mantiene durante toda la representación reticente al juego, no quiere entrar en él. Pero la tentación acaba venciéndole. Aunque su conciencia le dice se retire, aunque intente resistirse a la presión psicológica que le exige su compañera, cae una y otra vez. Mientras que a Ella más le atrae el abismo cuanto más cerca está de su filo, Él intenta alejarse si siente que se va a caer. O cuando intuye o sabe que su compañera le está dominando. Pero no puede. O no quiere. O las dos cosas. Ninguno de los dos personajes son lo suficientemente fuertes o cuerdos o inconsecuentes como para dejar de mentirse y ambos llegan a un punto en que no pueden diferenciar su verdad de su mentira. Y es entonces cuando llega la crueldad. Y vuelta empezar. Con una escenografía de Marina Pineda sencilla pero eficaz que divide en tres sin confusiones el escenario situado en mitad de la sala, apoyándose  lo indispensable al inicio y al final en una pantalla en la que aparecen los chats en los que se conocen los protagonistas, Navegants logra que el espectador penetre en la intimidad de dos personajes que, paradójicamente, se pasan mintiéndose toda la representación. Y emociona planteando una historia de amor basada en el embuste y la crueldad. Roser de Castro está espléndida y hace gala de una enorme variedad de registros. Pasa de la picardía a la provocación y de ahí al victimismo y a la saña con increíble soltura. Muy bien dirigida por Marc Molina, controla en todo momento la honestidad o no de lo que está diciendo. Tanto cuando el  personaje sabe que está mintiendo como cuando lo está haciendo y cree que no. O quiere hacer creer que no. Al personaje de Andreu Sans se le reclama un menor arco dramático y el actor lo resuelve magníficamente al saber encajar sus emociones sin salirse de los límites marcados por texto y dirección.

(Nacho Cabana. "Navegants”, Travelarte España, 8 de gener de 2013)

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Navegants planteja, en canvi, un argument molt més interessant: l'ambigüitat moral de les intencions que s'oculten rere un nickname per deixar córrer sense traves les sensacions. Més o menys innòcues, més o menys morboses, més o menys acceptables socialment, però viscudes des d'una profunda assumpció de la soledat. O, millor dit, de la individualitat. En la peça del Gaudí, el xat del Facebook és el punt de partida de les mentides i les mitges veritats amb què fantasiegen els dos protagonistes. Convençuts tots dos que l'altre és una persona minusvàlida, se citen en un bar. Inicien una relació i els personatges que van crear al teclat es barregen amb les seves personalitats en trobades furtives i d'alt voltatge. Però, per molt tecnològica i virtual que sigui la vida en el segle XXI, l'essència de la condició humana no canvia tant i la perversitat s'instal·la en el tracte mutu: expectatives i realitat topen davant l'evidència del desequilibri de la seva naturalesa. Només hi ha joc si els contendents equilibren la seva conformitat. I ningú està segur si no sap si parla amb un mirall, una persona, un intèrpret o una projecció. Així de cruel pot ser Internet.

(Toni Mata Riu. "Individus o personatges?", Regió 7, 12 de desembre de 2012)

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Els espectadors pràcticament no sabem res de la veritable vida i identitat dels personatges. La Patrícia i en Robert es construeixen mentida rere mentida i a mesura que passa el temps més augmenta la nostra angoixa i més necessitat tenim de veritat. De la mateixa manera que mentir pot arribar a ser perillós a la vida real en la ficció ens dificulta la identificació. Els espectadors necessitem viure l'aventura amb el protagonista i a Navegants no ens és donat d'empatitzar amb la Patrícia fins als darrers minuts quan, finalment, diu la veritat. Això, però, té una part positiva i és que ens permet jutjar als personatges amb tranquil·litat. I és amb la crítica quan arriba la identificació. Tots naveguem pels carrers de la ciutat. La fluïdesa de Navegants recau en les ràpides transicions entre veritat i mentida i sobretot en les convincents interpretacions de Roser de Castro i Andreu Sans. Tot està calculat fins a l'últim detall. Fins i tot el color blau que predomina a l'escenografia, és una clara referència a Facebook. Marc Molina capta a la perfecció el ritme intens i trepidant de l'obra de Toni Cabré. I precisament, per facilitar l'empatia de l'espectador tot i les constants mentides dels protagonistes, Molina va optar per ampliar les úniques escenes on albirem espurnes de veritat: les sexuals. És en la intimitat on es treuen les màscares i els toca interpretar el personatge més difícil de tots. Sense Patrícies ni Roberts. Ho aconseguiran?

(Aida Pallarès. "Navegants", Núvol, el digital de cultura, 22 de novembre de 2012)

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Navegantes y Viaje a California poseen una misma característica que no es otra que una textualidad muy bien definida y construida. Se ha dicho y repetido que una imagen vale más que mil palabras, y ante el aluvión de intranscendencia que nos ataca por todos lados, no está de más detenerse a considerar cómo el verbo se hace arte, cómo el verbo puede llegar a provocar las más diversas imágenes, a suscitar las más variadas historias e hilos de vida. Cómo el verbo se hace vida, pues es con el verbo, y no con imágenes, como designamos y construimos la realidad. Tanto en Navegantes como en Viaje a California, encontramos seres humanos con una identidad indefinida y en ese juego de identidades, que se afirman y se niegan de forma permanente, se muestra un reflejo fiel de la vida misma, sobre todo cuando las relaciones humanas se convierten en simulacros, como los que favorece Internet en sus usos patógenos, pero también una vida de pareja asentada en la conversión del "tú" en "lo otro". Estamos ante la fuerza de la palabra, de una palabra recuperada y sin otro aditamento que el ser que la emite, un ser que se manifiesta fundamentalmente, casi en exclusiva, a través de una palabra desnuda pero llena de significados, capaz de generar múltiples significantes, con todo lo que ello comporta en la teoría y la práctica de la interpretación, en la teoría y la práctica de la escenificación, en la teoría y la práctica de la significación. Cuando Artaud reclamaba la reteatralización del teatro, y el fin del imperio de la palabra, tal vez no fuese plenamente consciente que en realidad el imperio de la palabra, que con tanto ahínco denunciaba, era en el fondo el imperio de una palabra traicionada, silenciada, cosificada, negada. Aquello nada tenía que ver con el verbo, en tanto principio creador y generador, pues el mundo se dice y se construye con palabras. Por eso, resulta tan difícil hacer buenos espectáculos a partir de los textos de Harold Pinter, porque las palabras son palabras, con todo su potencial generador.

(Manuel F. Vieites. "Toni Cabré: Navegantes", Revista de la ADE, núm. 109, gener de 2006)

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Toni Cabré ha demostrat amb les seves darreres peces que domina un llenguatge contemporani i sap tractar temes d'actualitat amb una mirada crítica, irònica i distanciada. L'extraordinària coherència de la seva trajectòria no el fa gens suspecte d'oportunismes temàtics i revela una escriptura dramàtica preocupada pels problemes contemporanis i per la funció ètica que pot adquirir el teatre respecte la societat en què es troba immers. Un dels seus temes preferits, com ell mateix anota al pròleg de Navegants, és la tecnologia i la seva influència a la societat actual. El tractament dels avenços tecnològics portats a escena (que ja abordà sobretot a Oh, bit! i Oi?, publicades el 1986 i el 1994, respectivament) li permet de treballar en el binomi realitat-ficció i copsar com canvien les relacions comunicatives entre els humans, com incideix la tecnologia en la manera de viure. [...] Amb Navegants Cabré reflexiona també sobre el paper del teatre en l'era de la comunicació virtual i, amb la seva (tragi)comèdia, posa de manifest que tots els avenços tecnològics no són capaços, almenys per ara, de suplir el contacte físic entre espectadors i actors. [...] La veritat del teatre, que la tecnologia encara és incapaç de transmetre, consisteix en aquesta relació presencial, física, tangible, d'actors i espectadors. Una singularitat que demostra, de retop, que tota comunicació humana pot ser una perversió perillosa si perd els referents del real i tota la seva dimensió física. Quan aquesta veritat escènica és transmesa amb la passió i l'enginy de què fa gala Cabré, i aconsegueix que el lector devori àvidament la peça, no dubtem que, com a espectadors, Navegants mereixés un bon port en el plaer efímer que és la representació teatral.

(Francesc Foguet: "De perversitats virtuals", Avui, 17 de febrer de 2000)

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El entorno, la anécdota o el núcleo de varias obras de Toni Cabré gira a menudo en torno a la informática y a los cambios que su existencia ha introducido entre nosotros. [...] No se trata de convertir los medios de comunicación en tema, sino de hacerlos parte de un mundo que se configura en torno a su realidad. Oh, bit! –obra de los inicios del autor- es una extraña metáfora de la memoria de una decena de personajes octogenarios. Oi? es el monólogo de un bit informático obsesionado por no perder la memoria, un bit que trata de definir su capacidad dentro del sistema informático, un personaje sin materialidad humana que cobrará existencia al ser contemplado por la mirada del espectador. Pero también para hablar de las relaciones de pareja, Toni Cabré crea un entorno informático en el que ésta establece su relación mediante los encuentros de internautas. Navegants es una comedia en la que dos personajes, un hombre y una mujer, se conocen en la red, en los chats de Internet, en el ciberespacio, refugio de los solitarios. El anonimato les permitirá inventarse sus vidas y sus pasados. Todo sucede con gran rapidez, con unos diálogos perfectamente construidos, con un sarcasmo y una ironía corrosivas. Son una serie de escenas que alternan la realidad que conocemos con la realidad virtual de la red y que conducen a los personajes a un torbellino, a una red en la que, como en las más tradicionales, se ven atrapados. Hay en esta obra, absolutamente redonda, una actitud de compromiso con la realidad, una apuesta por el mundo real que prevalecerá tras un sorpresivo final.

(Maria Josep Ragué Arias: "La informática y las realidades virtuales" dins ¿Nuevas dramaturgias? Los autores de fin de siglo en Cataluña, Valencia y Baleares. Madrid: INAEM, 2000)