Autors i Autores

Miquel Desclot

La cançó més bonica del món.

Edat de lectura
La cançó més bonica del món sorprendrà els joves lectors de vuit a dotze anys per la tendresa de les seves escenes i pels seus personatges entranyables. Però, a més a més de ser una lectura idònia per al més menuts, l'obra també té components musicals i plàstics que permeten de representar-la amb facilitat.

Argument
El conte narra la història d'un rossinyol que viu en un saüquer situat en un jardí de Castellar. El desig de conèixer noves cançons l'empeny a emprendre un llarg camí l'objectiu del qual és trobar la cançó més bonica del món.

Tema
La insatisfacció personal pot ser un estímul positiu, com en el cas del rossinyol del conte, per a superar-se un mateix. Cada nova cançó que aprèn suposa per al rossinyol un augment del seu saber i, alhora, un enriquiment personal.

La recerca de l'impossible, d'allò que no cal buscar a l'exterior perquè forma part de la nostra pròpia riquesa interior, queda resumida en el parlament final del vent:

"Rossinyol, bon rossinyol: la cançó més bonica del món no existeix. La cançó més bonica del món és la cançó de les cançons. La cançó més bonica del món és cadascuna de les que has escoltat durant aquest teu viatge. No la busquis més. La cançó més bonica del món la tens a la teva memòria, amagada entre totes les que saps. Ara torna-te'n al teu saüquer de Castellar i vés-les cantant totes. Ets un dels millors cantaires de la terra i saps gairebé totes les cançons. Sigues feliç i fes feliç els que t'escoltin." (P. 26)

Estructura
El conte segueix una estructura lineal que s'inicia amb la sortida del rossinyol de Castellar per recórrer diverses terres catalanes. Al llarg del seu viatge troba deu personatges, cada un dels quals li canta una cançó tradicional relacionada amb la seva activitat diària. Tots els encontres mantenen una estructura interna idèntica: la salutació, la demanda per part del rossinyol, les recomanacions del personatge i, finalment, l'oferiment de la cançó.

La cloenda trenca aquest esquema. El vent no li canta una cançó, sinó que provoca el retorn del protagonista al punt de partida, el saüquer de Castellar. El conte acaba amb la cançó del rossinyol.

Personatges
Els personatges del conte són el rossinyol, que és el protagonista, i els altres deu que aquest troba. La griva, el tord i el gall li canten la seva cançó, i el mateix fan una pastoreta, en Pere Gallerí, en Joan de Vic, l'hereu Riera, el caçador Genís, un lladre, una noia jove, un soldat i un mariner. Finalment, el vent poderós serà qui tancarà la recerca.

Suggeriments didàctics
1. L'audició del conte i de les cançons del llibre, interpretats pel mateix autor, poden ser un model de lectura expressiva per a l'alumnat.

2. La lectura del conte suposa un recorregut molt suggeridor per les diverses cançons populars cantades pels personatges que troba el rossinyol. Després de llegir-lo, els mateixos alumnes poden ampliar el recull de cançons amb les seves aportacions. Quan l'autor arribi al centre, de ben segur que li agradarà que li oferiu una audició de les cançons populars que us hagin agradat més.

3. L'organització d'un debat a l'aula sobre l'actitud vital del rossinyol protagonista farà possible confrontar les opinions pròpies amb les dels altres lectors i lectores.

4. L'escenificació del conte, amb el corresponent acompanyament musical, pot ser un bon regal que l'alumnat de cicle mitjà i superior faci als alumnes més petits del centre. L'enregistrament de l'actuació es pot fer arribar a l'autor.