1714, Toc de Vespres.
Lectors
Les tres novel.les d’aquesta sèrie són accessibles a un públic ampli i ben variat. La llargada pot ser un obstacle, però, a l’hora de treballar amb grups que tinguin ritmes de lectura irregular. Es pot optar per un sol dels títols, ja que les obres tenen arguments independents, malgrat que això faria perdre la visió de conjunt.
Arguments
La trilogia obeeix al fil conductor de la crònica de l’anglès John Sinclair, personatge de ficció. El conjunt s’emmarca en els anys que porten als fets de 1714 —quan es tanca el periple. L’èpica dels catalans s’anuncia i es desencadena a remolc de la conversió personal de Sinclair, protagonista i narrador que va madurant al llarg del relat. Si el primer volum pren l’aire d’una comèdia d’aventures, i el segon d’un drama emocional, el tercer és una autèntica tragèdia. Se succeeixen, així, en una sola terna literària, els tres gèneres clàssics.
1714, Toc de vespres
John Sinclair espera el seu primer fill a la Barcelona assetjada de 1714. Però l’escanyada militar s’allarga més del compte, i en un clima de claustrofòbia, d’exasperació i d’heroisme, el protagonista viu de prop els fets que porten a la pèrdua de les llibertats catalanes. La seva veu ens acompanya entre la confusió regnant, les conspiracions, la fam i les epidèmies, fins arribar a un esclat final de proporcions dantesques.
Més d’una vegada, el narrador es veurà temptat d’abandonar l’infern en què s’ha convertit la ciutat. La lleialtat acomplexada envers la seva dona, la paternitat imminent i una fidelitat no confessada cap a la gent que l’envolta l’obligaran a restar. A poc a poc, s’anirà implicant en les gestions a la desesperada amb les forces del Duc de Berwick, i sense pretendre-ho, es barrejarà en el combat heroic de les darreres hores. La conversió radical de Sinclair, doncs, se sobreposa a la història d’un poble reduit a cendres.
Personatges
L’antic agent de la corona anglesa se’ns mostra com un home desorientat, que s’esforça per trobar un sentit a la seva existència, per conservar les seves conviccions i descobrir els seus sentiments i, en definitiva, per reconciliar-se amb la pròpia personalitat. Seran les estretors viscudes, finalment, les que el portaran a la plena maduresa i forçaran la seva transformació.
La dona enamorada acompanya el camí erràtic del protagonista, amb la seva estampa angelical, etèria, sensual i un poc inversemblant. La mare de l’anglès també irromp amb la seva esquizofrènia, que es mou entre el pragmatisme maternal i la demència. El nou criat de Sinclair, Joan el Borni, encarna el fanatisme plebeu del moment: i la família de l’antic criat —en Dídac- ens fa arribar els impactes més tendres i esgarrifosos de les principals víctimes del setge.
Els personatges històrics fan tots la seva funció: Dalmases, des d’Anglaterra, ofereix amb les seves cartes els elements necessaris per a la intriga històrica. Dalmau i Villarroel són la cara de la resistència íntegra, mentre que Rafel Casanova és l’estampa del polític sinuós elevat, malgrat ell mateix, a l’estatura de llegenda. Les notes d’humor i reflexió del frare Ribereta no hi manquen, com tampoc no s’escapa l’arrogància despòtica de Berwick i els prínceps de les altes esferes.
Ambientació
Els horitzons oberts de 1714, Set de Rei o fins i tot del segon volum ja no tenen cabuda. Aquesta tercera novel.la es mou en un petit territori, quasi hermètic, que va des del mar fins a les trinxeres filipistes. El setge és el marc i, en certa manera, el protagonista del llibre: les passions més ferotges, els pitjors odis i les millors virtuts bullen en una olla a pressió. L'ambientació d'època, els dilemes de la successió, fins i tot les raons de la resistència, no tenen cap sentit, perquè la simple supervivència és el motor del relat. I l'únic desenllaç possible és conegut, tot i que ens manca conèixer el destí de John Sinclair i dels seus.
Les cartes de Dalmases, que s'alternen a cada capítol, obren un poc la vàlvula de la claustrofòbia i permeten respirar. El patrici barceloní és l'ambaixador dels catalans a Londres: ens explica la seva intercessió i cap al final fins i tot obre la porta de les grans esperances. Les seves missives ens fan veure que la vida continua fora del setge, afegeixen tensió i sobretot contrast, perquè la banalitat de la diplomàcia cortesana fa encara més crua la immolació dels barcelonins.
Les pàgines finals, que aclareixen el destí dels protagonistes de la trilogia, també afluixen l'ambient estrangulat de Barcelona i indiquen que, tot i perdudes vides i llibertats, alguna cosa renaixerà de la catàstrofe.