Entrevistes
—Fuster diu que des de Mort de Dama, de Villalonga, els narradors de les illes (tu, Blai Bonet, en Porcel...) construïu una certa imatge de Mallorca, i que això seria inexplicable sense Villalonga.
—El deute és relatiu, encara que hi ha escriptors molt lligats a Villalonga. Jo he pres cafè amb ell durant molts anys, encara que té una ideologia política i moral que no compartesc. Crec que Villalonga ha literaturitzat massa Mallorca. És excel·lent, però no testimonial. La Mallorca que escriu només existeix com a mite. Saps que si no hagués estat per Sanchis Guarner hauria escrit Bearn en castellà? Ho sé del cert perquè jo li passava en net tot el que anava escrivint. [...] Porcel? És l'oposat a mi, un oportunista que cau bé, un seductor de senyors importants, diríem. Va fer teatre de l'absurd i La Simfonia fosca resultà un plagi de Ionesco. Ara intenta un realisme èpic i no li surt ni l'èpic ni l'imaginari.
—Tu reacciones contra l'Escola Mallorquina.
—Sí. I això es pot veure en uns articles publicats al Diari de Mallorca cap a l'any 1951 sota el títol "La literatura a Mallorca", que un dia arreplagaré i publicaré. Vaig cridar contra la vella Escola Mallorquina. Jo més amb articles que amb obres; Blai Bonet, en canvi, més amb obres que amb articles.
—Tens alguna teoria en quant a la llengua?
—Tenc una concepció de la llengua com la d'Aguiló. No crec que la llengua catalana es reduesqui al Diccionari Pompeu Fabra. Totes les paraules formen part de la llengua comuna. Detest el dialectalisme, però la llengua no es fa per supressions, sinó per enriquiments.
—Per què escrius?
—Per plaer. M'agrada molt. No he escrit mai per èxit ni per publicar. Això sí, m'han deixat escriure amb tranquil·litat.
—Del món actual, què en penses?
—Que és massificat i dominat per una moral de l'èxit que fa ser obedients les persones. El món actual està sota el signe de l'obediència i de l'anticol·laborisme. L'home té poca llibertat, però si s'espolsa del feixuguisme anirà bé.
(Lluís Busquets i Grabulosa. Plomes catalanes d'avui. Barcelona: El Mall, 1982, p. 125-129)