Autors i Autores

Miquel Rayó

Coberta del llibre N'Anna i el vern.

N'Anna i el vern.

Edat de lectura

La contraportada del llibre ens indica que és un llibre recomanat a partir dels nou anys. Per la brevetat de la història, el complement dels dibuixos i la presència d'animals humanitzat, l'obra pot ser fruïda sense problemes a partir d'aquesta edat per a qualsevol lector. Però per la intensitat dels sentiments que expressa, el rerefons real de la història, la problemàtica de la malaltia que tracta i la sensibilitat de l'autor a l'hora d'utilitzar el llenguatge i descriure les emocions de la protagonista, és un d'aquells llibres sense fronteres que -com El petit príncep o La minyonia d'un infant orat- són capaços de commoure el lector, sigui quina sigui la seva edat i la seva formació.

Argument

N'Anna és una nina especial, perquè dins el seu capet hi ha un tel de confusió que li fa difícil la relació amb els altres, viu dins el seu món i només es comunica amb facilitat amb els animals i les plantes. Ni els metges, ni els psicòlegs ni la vella Maria -la remeiera- saben com curar-la. El seu millor amic és n'Álvaro, el garriguer que li mostra tots els secrets del bosc i dels seus habitants: la mostela, el teixó, el vell llop i, sobretot, l'enigmàtic vern, l'arbre estimat que li recorda la seva Galícia natal. Però n'Álvaro té un enemic: n'Eusebi, el caçador furtiu, que se'n riu de la seva estimació cap a l'arbre i amenaça -encara que només sigui per fer el fatxenda- de tallar-lo. Un divendres a la tarda, quan n'Anna torna d'escola amb el seu pare, aprofita una aturada per baixar de la furgoneta i endinsar-se en el bosc. Amb l'ajut d'alguns animals anirà cap al cor de l'espessor on habita el vell arbre per tal de defensar- lo -amb les seves petites forces- de qualsevol mal... Els adults iniciaran la llarga recerca de la nina, i només un dibuix oblidat a la butxaca del pare els servirà d'orientació, però en retrobar-la hauran de fer el cor fort.

Estructura

Ens trobam davant una obra breu, dividida en cinc capítols, però que no segueix un desenvolupament lineal en l'exposició de la història.

El primer capítol ("N'Anna") ens presenta la protagonista ja en el moment clau de l'acció (l'horabaixa que la nina es perd) i recula després per explicar la malaltia de n'Anna, els intents per trobar-li remei i com és la seva vida quotidiana.

El segon capítol ("N'Álvaro"), ens presenta el garriguer gallec -la seva morriña- i la relació d'amistat que manté amb l'Anna. Aquí entra en escena el vell vern, l'arbre mític, estimat pel garriguer.

En el tercer capítol arriben les amenaces de n'Eusebi, el furtiu que s'enfronta a n'Álvaro.

El quart capítol, titulat "El bosc" ens retorna al moment inicial de l'acció, per explicar-nos la incursió de n'Anna fins al cor del bosc, amb la companyia dels animals que l'habiten i també ens explica com s'escampa la notícia de la desaparició. Finalment, en el cinquè assistim a l'encontre de n'Anna i el vern, entenem els motius que l'han duta fins allà, veiem la preocupació que la desaparició de la nina ocasiona a la seva família i a tot el poble i assistim al desenllaç de la història.

No podem parlar d'una estructura complexa, tot i que la manca de linealitat temporal aporta una certa complicació, sinó d'una exposició on la informació està ben dosificada i ens porta al final on tot els caps lliguen i cada peça encaixa en el seu lloc fins a tancar l'obra de manera colpidora i simbòlica.

Tema

El tema del llibre és la relació d'amistat que s'estableix entre un personatge estretament vinculat al bosc, el garriguer Álvaro, i una nina, n'Anna, amb dificultats de comunicació a causa de la malaltia anomenada autisme. A partir d'aquest tema central surten altres línies temàtiques, com la relació amb la natura a través de la conservació (n'Álvaro), la depredació (n'Eusebi, el furtiu) o la màgia (la remeiera Maria), l'angoixa que produeix la vivència d'una malaltia encara poc coneguda i sense tractament i, també, la inserció en la societat dels infants afectats per malalties mentals.

Personatges

La nòmina de personatges que apareixen és reduïda, però molt variada. Podem distingir entre els personatges humans, els animals i els vegetals. Entre els primers n'Anna, de la qual l'autor ens descriu el món interior amb una extraordinària sensibilitat, els seus pares (preocupats i entristits per la malaltia de la filla), els que intenten curar-la (el metge, la psicòloga, la vella remeiera) i se senten impotents, i els dos que representen la relació amb la naturalesa, un des del punt de vista positiu (Alvaro, el garriguer enamorat del bosc, homenatge de l'autor a l'escriptor Alvaro Cunqueiro) i l'altre negatiu (n'Eusebi, el furtiu de caràcter depredador). També podem citar els altres nins del poble, sovint perplexos, però sempre comprensius amb les estranyes reaccions de la protagonista.

Els personatges animals apareixen breument, però tenen la seva importància: els cavalls salvatges i alterosos, la inquieta i valenta mostela, el curiós i poruc teixó i -sobretot- el vell llop que ja no fa por a ningú, el qual aporta al relat una bona dosi d'humor i tendresa.

Entre els vegetals destaca el vern esquiu, que és commogut per la tendresa i decisió de n'Anna, que el vol salvar de qualsevol perill:

"El vern, d'habitud esquerp, se sentia agombolat per primer pic en molt de temps. I hom hauria dit que les branques s'afebliren per una estona i es gronxaven sota el ruixat com si fossin d'herba tendra i no de fusta vella.
Les gotes de pluja, quan regalimaven per les fulles del vern i pels seus brancons caducs, semblaven petits, molt petits rierols de llàgrimes. Qualcuna queia, com una carícia, sobre el capet confús de n'Anna..."

Així, el vern és un personatge més simbòlic que no actiu. Arbre mític, representa la naturalesa tota. La relació positiva amb el vern, la de n'Álvaro i a través d'ell la de n'Anna, significa la vida en harmonia amb la mare Terra, expressades en un i altre personatge a través de l'admiració, el respecte i la tendresa vers el vell arbre.

Suggeriments didàctics

1. Com ja hem explicat, n'Álvaro i n'Eusebi representen dues maneres oposades de relacionar-se amb la naturalesa. Aquesta dualitat es manifesta en l'enfrontament constant dels dos personatges al llarg del relat que, tanmateix, s'oblida al final de l'obra, quan s'uneixen en un mateix objectiu. Seria interessant treballar amb els alumnes el perfil psicològic d'ambdós i la manera com l'autor els presenta i ens explica la seva relació amb l'entorn.

2. N'Anna, tot i ser la protagonista de l'obra, és un personatge enigmàtic. Per mor de la malaltia, les seves reaccions són imprevisibles. No obstant això, Miquel Rayó ens va mostrant el seu petit món amb una gran sensibilitat. Podem cercar informació amb relació a l'autisme i elaborar un petit dossier sobre aquesta malaltia. Després, veurem si les característiques del comportament d'aquests malalts coincideixen amb les de l'Anna.

3. El llop de n'Anna i el vern és un personatge caricaturitzat, un punt grotesc. Ha tornat vell i ja no fa por, però ell no ho vol acceptar i els altres animals li segueixen el joc:

"Al llop li agradà molt rebre aquell reconeixement. Feia tant de temps que no en rebia cap... Va fer, però, un grunyit de refús, perquè un llop ferotge no podia consentir-se cap moment de feblesa: 'Arf! Compte, nina, no t'acostis, que sóc una fera, jo!'"

A través de les faules i altres obres, s'han creat una sèrie de tòpics literaris que identifiquen certs animals amb determinades virtuts, qualitats o defectes (la laboriositat de les abelles, la reialesa del lleó, l'altivesa del paó, etc.). Elaborar una relació d'animals i indicar la característica que tradicionalment els és assignada. També podem completar el treball amb una col?lecció de cites (fragments en prosa o poemes) on s'expliciti clarament aquesta vinculació.

4. N'Álvaro, a més d'un bon garriguer i un personatge simpàtic, és un bon narrador d'històries. Una de les seves predilectes és la del marí Simbad. Originàriament, les aventures de Simbad pertanyen al recull d'històries que conformen Les mil i una nits, encara que sovint se n'han fet adaptacions i edicions fora del marc general de l'obra. Un bon exercici pot ser acudir a les fonts i llegir (o explicar a classe) les aventures d'aquest personatge, que és avui un clàssic de la literatura universal.