Comunicat dels professionals del sector del llibre
Aquest manifest conjunt ha estat signat per 367 escriptors, editors, llibreters, traductors, correctors, professors i bibliotecaris i per diverses associacions del sector del llibre entre els dies 15 i 19 de maig.
L’ICUB, amb l’Ajuntament de Barcelona, estava a punt d’engegar una campanya que, amb el títol de Barcelona Ciutat Llibre, deien que pretenia ser un pla de foment de la lectura. Només cal veure i llegir el pdf que es va fer públic el 10 de maig des del Gremi de Llibreters per adonar-se que el suposat «pla de foment de la lectura» no era res més que una campanya publicitària —pensada per l’agència After Share de Risto Mejide — en què es convidava els llibreters i els bibliotecaris de la ciutat a recomanar llibres al president dels Estats Units, Donald Trump, amb el pretext d’«obrir-li la ment». Aquestes recomanacions, a més, sembla que es volien fer enregistrades per generar tot un seguit de vídeos virals que serien la base de la campanya.
Davant d’aquest despropòsit, els professionals del sector del llibre hem considerat necessari posicionar-nos.
En primer lloc, volem que quedi clar que ens desmarquem del tot dels missatges que aporten campanyes com aquesta, que més que acostar la gent a la lectura, poden provocar rebuig, perquè fan servir unes idees que s’ha demostrat que són dissuasives, com ara presentar els llibres des d’una posició de superioritat moral.
Recordem que ja fa temps que, des del sector, es demanen i fins i tot es proposen campanyes fetes conjuntament per professionals de cultura i educació, amb biblioteques, llibreries i escoles implicades. I no se’ns escolta mai, però mentrestant ens van endossant campanyes com aquesta, sense cap ni peus, que suposen una despesa de diner públic que, en molts casos, ha estat justificada amb arguments tan buits com ara que s’acabava l’any i aquells diners s’havien de gastar (aquest va ser el cas de la iniciativa del «Segell de qualitat de llibreries» de final de 2016).
Tenim la sensació creixent de sentir-nos utilitzats perquè, en el nostre nom i amb l’excusa de fer-ho tot per la cultura, alguns facin els seus negocis, que solen implicar el desviament de grans quantitats de diner públic cap a unes empreses privades concretes.
Per això, i per evitar que es repeteixin situacions com la viscuda amb aquesta última campanya, reclamem amb urgència:
—Una acció coordinada entre institucions i agents del sector amb la voluntat d’abandonar les polítiques d’aparador i de treballar a mitjà i llarg termini a favor del foment real de la lectura.
—Que qualsevol mesura de govern o campanya institucional que es proposi a partir d’ara en aquest sentit compti amb la intervenció d’una representació de tots els agents del sector: administracions, institucions, entitats, editors, autors, llibreters, centres educatius i biblioteques. Valorem la retirada d’aquesta campanya concreta, però creiem que cal una revisió a fons de la manera com es gestionen i es posen en funcionament aquestes iniciatives. No deixarem d’insistir-hi fins que tinguem una resposta clara de les institucions implicades.
La notícia a la premsa:
Vilaweb: Rebuig de 367 personalitats del sector del llibre a la campanya de l’Icub per enviar-ne a Trump.
El Periódico: Manifiesto de profesionales del libro contra las campañas de lectura "de escaparate".